Cape Reinga en de Kauri Coast - Reisverslag uit Orewa, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu Cape Reinga en de Kauri Coast - Reisverslag uit Orewa, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu

Cape Reinga en de Kauri Coast

Door: Lisette en Gé

Blijf op de hoogte en volg Gerard

19 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Orewa

e Reinga en de Kauri Coast.
Woensdag 18 februari 2015, zonnig en 26 graden
Ook al hebben we vakantie, vanmorgen ging de wekker al om 7.00uur. De zon deed al weer aardig haar best wat veel goeds beloofde voor de rest van de dag. Om 8.15uur vertrokken we en begonnen we aan de rit naar Cape Reinga, het noordelijkste punt van NZ. Na de splitsing bij Awanui begon de 100km lange weg. De SH1 slingert zich tussen kleine dorpen, weilanden en bossen verder noordwaarts met mooie vergezichten. Om half 11 stonden we dan ook al bij de vuurtoren en de wegwijzer, en zagen we dat Bluff op het zuidereiland 1452km verder is. Ook zag je goed hoe de Tasman Zee en de Grote Oceaan bij elkaar komen. Weer terug richting het zuiden maakten we een uitstapje naar Te Paki met de langste zandduinen waar je met een sandbord naar beneden kon. Ook eindigt hier de Ninety Mile Beach die begint in Ahipara. Halverwege ergens gelunched, een broodje worst met koffie. Vanaf Ahipara hadden we nog een hele trip voor de boeg naar onze overnachtingsplek, het Kauri Coast Top 10 HP in Kaihu. We kozen niet voor de SH1 maar de Twin Coast Discovery Highway die ons eerst door de Herekino Gorge voerde en daarna een slingerende en heuvelachtige weg die ons bracht naar het veer richting Rawene. De oversteek duurde ruim 20 minuten over de Waihu river, een uitloper vanuit de Tasman Zee met bruin water.
We vervolgden onze weg en kwamen in het Waipoua Forest waar nog Kauri bomen staan. We bekeken hier de grootste nog levende Kauri, de 'Tane Mahuta' (Maori voor 'Heer van het woud') Hij heeft een diameter van 4,4mtr en de eerste tak begint op 17 mtr en de totale hoogte is 48mtr. Na deze lange rit melden we ons om 19.00uur in het park en kunnen we nog net in de dorpstaverne terecht om een dikke burger te eten. Goed kapot na zo een lange dag dus ...............geen wijn en vroeg naar bed.
Wist je dat?
- wij niet met een sandbord naar beneden zijn gegaan!
- het veer voor onze neus vertrok waardoor wij een uur moesten wachten?
- het meisje van de receptie naar het cafe belde dat er nog 2 Nederlanders kwamen eten?
- ze hier hele lekkere koffie hebben.

Donderdag 19 februari 2015, zonnig en 27 graden.
Vanmorgen uit kunnen slapen en gebruik gemaakt van alle faciliteiten van de luxe cabin. Om 10.00uur weer op weg. Net buiten Kaihu een bezoekje gebracht aan een winkel en galerie met allerlei artikelen die met de Kauri bomen te maken hebben. Daarna verder via Dargaville en de SH12 naar Matakohe. Hier het Kauri Museum bezocht. Prachtig om te zien hoe men deze bomen vanuit het moeras verwerkt tot de mooiste creaties. Ook werd de 'gum' van de bomen gebruikt voor diverse doeleinden waaronder vernissen van tafels, beeldjes en sieraden. Ook was er te zien hoe de 'gumdiggers' vroeger leefden en werkten. Na een heerlijke lunch maar besloten om nog een nacht in Orewa Beach door te brengen ipv door te rijden naar Coromandel. Om 16.00uur staan we weer op bekend terrein. Hier genieten van het mooie weer en de verslagen bijwerken. Ook hebben we hier de overnachtingen voor de komende dagen geboekt want door het mooie weer is er al veel vol in het weekend. Na het eten nog wat gewandeld en geskyped met de familie in New Plymouth.
Wist je dat?
- ons koffer niet groot genoeg is om iets van Kauri hout mee te nemen?
- je met dit mooie weer de hele dag de secado's hoort (een soort krekel)?
- de kinderen hier in uniform naar school gaan, zowel lagere als middelbare school?

• 19 Februari 2015 - 19:28

Pierre:

zo te lezen en aan de foto's te zien lijkt het daar geweldig mooi te zijn
    geniet er maar van

• 19 Februari 2015 - 22:12

Els En Bill Geenen:

Hoi Geer en Lisette,
    eindelijk de tijd genomen om jullie verslag te lezen.
    We volgen jullie reis met plezier en zien vele door jullie genoemde plekjes voor ons !
    Geniet want het is echt een paradijs en blijf zoals nu af en toe en dag langer om van een mooie plek te genieten zoals Orewa en je even thuis te voelen ! Maar dan op naar het mooie Coromandel ! Jullie komen vlak langs Pukekohe waar Bill heeft gewoond. Als tijd is maak stop onderweg op de SH2 richting Thames/Paeroa bij waikino station cafe (langs Spoorlijntje) voor een lunch of koffie. En ja de NZ landers zijn echt aardig ! Groetjes vanuit de Peel !

• 20 Februari 2015 - 16:51

Annie Van Hoek:

Ha Geer en Lisette, ik heb zojuist jullie verslag gelezen van 19 februari. Het is prachtig weer zo te zien. Geniet nog van al het moois dat jullie nog tegen gaan komen.

• 20 Februari 2015 - 17:53

Letty & Ton:

Hallo Geer en Lisette,
    Leuk om jullie belevenissen te kunnen volgen. Ook al is het voor mij al een heel tijdje geleden, toch komen vele herinneringen weer boven bij het lezen van jullie verslag.
    Heel veel groetjes van Letty & Ton

• 24 Februari 2015 - 20:02

Rien :

Hoi,
    Wat unne natuur dor an den andere kant van de wereld. Als 't fotorulleke mer nie op de rakt.....

greetz

• 25 Februari 2015 - 14:43

Soezie:

Hey Gerardus en Lisette,

Leuke verhalen! Geniet er vooral van en ik lees graag een nieuw verhaal. Krijg ik toch nog een beetje een vakantiegevoel in dit koude en natte kikkerlandje.

Groetjes