Wanaka en Franz Josef glacier - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu Wanaka en Franz Josef glacier - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu

Wanaka en Franz Josef glacier

Door: Lisette en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

15 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Zaterdag 14 maart 2015
Na 3 overnachtingen in Te Anau waren we vanmorgen weer vroeg op weg. Het eerste gedeelte was het vrij rustig op de weg, we kwamen alleen heel veel bussen tegen die vanuit Queenstown naar Milford Sound gingen. We besloten om niet naar de stad Queenstown te gaan maar naar het iets verder gelegen plaatsje Arrowtown. Dit is een oud goudgraversstadje met ruim 50 bewaard gebleven gebouwen uit de 19e eeuw maar nu gevuld met winkels, cafe's en restaurants. Nadat de locale bevolking het stadje had verlaten vestigden zich hier Chinese goudgravers. Er zijn nog authentieke en gerestaureerde huisjes te bezichtigen. We maakten een wandeling langs deze huisjes en verder langs de Bush Creek en langs een steile helling door een lariksbos. Na een vlak stuk door loofbos en veel vlinderstruiken ging het pad weer omhoog. Eenmaal boven de boomgrens hadden we een fantastisch uitzicht; bossen, rotsen en bultige bergen met tussockgras. Er volgt dan een steile afdaling naar het dal van de Arrow River waarin we 'moderne' goudzoekers in de weer zien met emmers en goudpannen. Na bijna 3 uur zijn we terug in het centrum waar we nog wat rondkijken, eten en drinken. We nemen de kortste weg naar Wanaka over de Crown Range Road. Het is een steile slingerende pas met veel haarspeldbochten, maar met mooie uitzichten, door de Cadrona Valley wat in de winter een echt skigebied is. Zo komen we vroeg in Wanaka aan waar we ons meteen melden op de camping. Er is een groot evenement in de stad waardoor het ontzettend druk is. Er is paardensport, iets met honden, een soort kermis en nog veel meer. We gaan niet het evenementen terrein op maar lopen langs het meer naar het centrum. Als de zon om 19.00uur achter de bergen verdwijnt koelt het vlug af en gaan we op tijd binnen zitten.

Zondag 15 maart 2015
Vroeg op vandaag want we willen naar de gletchers. Een hele mooie route langs lake Hawea en dan langs lake Wanaka. Over de Haast pas door het bos maken we enkele uitstapjes naar o.a. de Blue Pools, de Fantail Falls en de Thunder Creek Falls. In Haast rijden we over de langste one-lane bridge van NZ. Zo komen we bij de kust en hebben bij Knights Point een mooi uitkijkpunt, hoog boven een rotspunt. Vlak voor het plaatsje Fox Glacier voert de weg langs de Fox River, waar we na een half uur lopen de Fox gletcher duidelijk zien. Er staan markeringen naast de weg tot waar de gletcher kwam in 1935 en 1750. Van Fox naar Franz Josef is het nog 25 km., maar het is een vrij bochtige pasweg waar net een kolonne met tractoren rijdt. Als we geinstalleerd zijn op het Rainforest Holiday Park blijkt dat ook de tractoren hier overnachten. Na enig navraagwerk op diverse plaatsen in het dorp toch maar de knoop doorgehakt. "We gaan morgen met een helikopter de Franz Josef Gletcher op met een hike over en door het ijs". Supergaaf en best wel spannend. Ook nu weer op tijd naar binnen want ook hier zitten vervelende sandflies.

Maandag 16 maart 2015
Al op tijd wakker door de 'tractor' groep die al vroeg weer verder trekken. Ook wij kunnen niet al te lang blijven liggen want we moeten ons om 8.45uur melden bij de Glacier Base dat schuin tegenover de camping ligt. We moeten eerst een hele lijst invullen o.a. over onze medische gegevens, de risico factoren en wie te informeren in geval van ..................................................!!!!!!. Onze groep bestaat uit 10 personen en onze gids heet Thom. We krijgen een jas, broek, muts, handschoenen en een tas met ijsbeugels. Na een korte instructie gaan we met de helikopter naar de gletcher. Nadat we allemaal de ijsbeugels onder onze schoenen hadden begon het avontuur. Het was ff wennen maar al vlug wisten we hoe we moesten lopen. Via uitgehakte trappen en spleten gingen we steeds hoger. We hoorden het ijs 'knappen' en zagen het ook naar beneden donderen. We kwamen dicht langs een waterval van smeltwater en gingen via touwen door enkele ijskloven en spleten. We maakten nog een leuke groepsfoto en daalden daarna weer af naar de plaats waar de heli ons weer oppikte. Om 13.15uur liepen we weer naar de camping en waren we een super ervaring rijker. Na de lunch ook nog vanuit het dorp de wandeling naar de gletcher gemaakt. Zo loop je door het regenwoud en even later loop je door de (droge) rivierbedding tot aan het punt van waar je de gletcher goed ziet. Op de terugweg nog even naar Peter's Pool gelopen, een zgn pingo. Dit is een meer dat is ontstaan doordat een enorm stuk ijs van de getcher afbrak en in de ontstane holte is gesmolten. Terug op de camping pakken we onze zwemspullen en gaan een uurtje 'chillen' in de Hot Pools. De baden waren 36, 38 en 40 graden warm. Een mooi einde van weer een te gekke vakantie dag.

Wist je dat?
- we vergeten zijn om naar de bungeejumpers te gaan kijken?
- we zondag morgen vroeg vertrokken maar de campingtafel vergaten? We dus terug moesten!
- we veruit de oudste waren in onze hike groep?
- we weer geluk hadden met het weer!
- de gletchers de laatste jaren enorm veel kleiner zijn geworden?
- we morgen aan onze laatste week beginnen?

• 17 Maart 2015 - 15:29

Pieternel:

Oh Gerard en Lisette, wat een ervaring! Geweldig wat jullie allemaal zien, doen en meemaken en dat als veruit de oudste van jullie hike-groep. Geniet nog van die laatste week bij de Kiwi's. Ben benieuwd wat er nog allemaal op jullie pad komt.
    Groetjes, Pieternel

• 17 Maart 2015 - 18:57

Elly&Willy:

Hey vakantie gangers

Wauwie,wat een belevenis,echt vet op die gletchers zeg!!!
    mooi zoveel leuke verslagen om te lezen
    en met die prachtige foto"s zit je zelf ook eem bietje in jullie avontuur!!!
    Geniet nog van jullie laatste week!!!

De groenten
    liefs van ons allemaal
    x je (schone)zusje

• 17 Maart 2015 - 21:00

Inge:

Weer een verhaal met mooie en bijzondere ervaringen!!!
    Geniet van jullie laatste week... voor ons hier thuis is de tijd voorbij gevlogen!
    Groetjes en tot volgende week woensdag!

Inge

• 17 Maart 2015 - 23:02

John&Jannie:

Hoi Gerard en Lisette,
    Wat fijn dat we mee kunnen genieten,en mooie foto,s
    het zuidereiland zijn we niet geweest,maar van het noorder zagen we via de foto,s veel ,
    terug.
    geniet nog van jullie laatste week .

Groeten uit deurse