Tussen Greymouth en Westport - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu Tussen Greymouth en Westport - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu

Tussen Greymouth en Westport

Door: Lisette en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

18 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Greymouth

TUSSEN GREYMOUTH EN WESTPORT

Dinsdag 17 maart 2015
We zijn al wakker nog voordat onze wekker gaat met als gevolg weer lekker vroeg op pad. Na anderhalf uur maken we een wandeling van 9 km., de Harihari Coast Walk. Bij de parkeerplaats hangt een getijdentabel en volgens ons moet het net lukken. We lopen over moerassig terrein met veel Nieuw Zeelands vlas en verder door regenwoud met bemoste bomen en veel varens. We komen langs enkele vissershutten en de monding van de Poerua rivier, gaan over een 30mtr hoge kaap en komen uit op het strand dat bezaaid is met aangespoelde boomstammen. Nu moeten we over het strand en even later langs een rotsachtige kaap. Het water is nog altijd vrij hoog en de zee ruw dus kunnen we niet over het strand maar moeten we over de rotsen klauteren. We lopen daarna weer over een strandje tot aan Mt Oneone waar de Wanganui rivier in zee stroomt. We lopen nu langs deze rivier en over steigers door moerasbos weer terug naar de parkeerplaats. Het is alweer middag en na een koffie en een boterham gaan we weer verder. In het plaatsje Hokitika, dat beroemd is om zijn jade, maken we een wandeling over het strand in de hoop wat jade te vinden. Het is een leuk plaatsje met een klokkentoren midden op een kruispunt, leuke gebouwen, en overal winkels waar men jade verkoopt. Ook kan men de slijpers aan het werk zien. We doen er ook maar meteen onze boodschappen. Bij Kumara Junction komen we bij een one lane bridge waar ook de spoorrails over lopen. Om 17.30uur zijn we op het Seaside Top 10 HP in Greymouth. Omdat de camping echt aan zee ligt moeten we wel binnen eten omdat er teveel wind staat.

Woensdag 18 maart 2015
Vandaag hoeven we niet zo'n grote afstand af te leggen maar toch zijn we weer op tijd vertrokken. We rijden over de Coast Road, een slingerende en heuvelachtige weg langs de kust. In Punakaika bezoeken we de beroemde Pancake Rocks. Het is nog hoog tij en we zien het water door de gangen en de grotten razen. Ook zagen we het water door een blowhole (uitlaatklep) naar boven spuiten. Het was nog vroeg dus maakten we een mooie rondwandeling van 11,5 km. We liepen eerst een gedeelte van de Inland Pack Track door laag dichtbegroeid regenwoud. Het pad stijgt geleidelijk en na het hoogste punt volgt de afdaling door soms moerassig terrein. Ongeveer halverwege komen we uit bij de Pororari River Track die we dan moeten volgen. We lopen langs de rivier die door een kloof loopt met loodrechte kalksteen wanden. De rivier mondt uit in de Tasman Zee en we lopen gedeeltelijk over het strand terug naar de camper op de parkeerplaats bij de Pancake Rocks. We blijven de kustweg volgen tot vlak voor Westport. We gaan bij Tauranga Bay naar de zeehonden kijken die er op de rotsen liggen. Ook zie je ze goed zwemmen in de poelen en in zee. Nog een stukje gelopen bij Cape Foulwind naar de vuurtoren en van daar was het maar en klein stukje naar de camping bij Carters Beach waar we om 16.30uur al waren. Eerst rustig wat gelezen en daarna toch maar even naar de zee gelopen waar bleek dat het water helemaal niet koud was. Na het eten, een frisse douche en natuurlijk ...............een wijntje!!!!!!!!!!!!

Wist je dat?
- we met het klauteren over de rotsen werden verrast door de hoge golven?
- Lisette de rest van de wandeling met natte sokken en schoenen moest lopen?
- we weer enkele mooie stenen vonden op het strand?
- er net een trein passeerde die dus voorrang had op die one lane bridge?
- op de kustweg een ongeluk voor ons was gebeurd in een bocht?
- er 'gelukkig' alleen maar blikschade was?
- de pancake rocks spectaculaire formaties zijn van geerodeerd kalksteen?

• 20 Maart 2015 - 12:37

Jos En Helgia :

Dg Geer en Lisette,

super mooie foto's , leuk verslag.

Leuk om te lezen : wist je dat....

Op naar het volgende.

Veel (reis) plezier

Groetjes Jos en Helgia

• 20 Maart 2015 - 13:08

Letty & Ton:

Hallo Geer & Lisette,

Weer genoten van jullie verhalen en mooie foto's. Mijn collega is al meer dan een week terug uit Nieuw-Zeeland, ook met enthousiaste verhalen.
    Geniet nog van de laatste dagen daar. Ik zal morgen aan jullie denken tijdens de wandeltocht van de Venloop :)

Heel veel groetjes,
    Letty, Ton & Dizzy

• 20 Maart 2015 - 17:36

Engelien:

Hallo Vakantiegangers

Weer mooie verhalen en ervaringen, Wij genieten mee met jullie, geniet nog van de laatste dagen en rust nog maar wat uit voor dat jullie aan de lange terugreis beginnen.

Groetjes Ben en Engelien

• 20 Maart 2015 - 20:12

Ria Chris:

Hallo Lisette en geer

erg leuk om jullie verhalen te lezen en de rest hoor ik nog wel met wandelen.
    Geniet nog van de laatste dagen en een goede vlucht terug

groetjes Ria en Chris