Tongariro crossing en een Unexpected journey - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu Tongariro crossing en een Unexpected journey - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu

Tongariro crossing en een Unexpected journey

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Gerard

24 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Tongariro

CROSSING
Dinsdag 24 februari 2015
Niet te geloven maar wel echt waar, de wekker gaat al om 4.40 uur. Omdat we gisteravond alles al klaar hadden stonden we mooi op tijd aan de weg waar we werden opgehaald. Het is nog pikkedonker als er een bus ons voorbij rijdt maar gelukkig stopt er even later wel een bus. Er worden in Taupo en Turangi nog diverse mensen opgepikt en zo beginnen we om 7.25uur op 1150 mtr hoogte aan de 19,4 km lange Tongariro Alpine Crossing. Het eerste gedeelte van Mangatepopo tot Soda Springs was gemakkelijk te doen. Hierna kwam er een zwaarder gedeelte met veel trappen naar de South Crater op 1660 mtr. Het was wat bewolkt en door de harde wind leek het nog iets zwaarder. Maar na een gemakkelijk stukje naar de basis van de Red Crater Ridge kregen we weer een vervelend stuk omhoog naar 1886 mtr, waar zelfs kettingen waren gespannen wat erg handig was omdat door de regen van gisteren het plaatselijk erg glibberig was. Eenmaal boven hadden we een werkelijk ongelooflijk mooi uitzicht op de Emerald Lakes en Blue Lake. Een klein stukje afdaling ging door lavagrind en was spectaculair. Na het passeren van Blue Lake ging het alleen nog maar naar beneden over goed aangelegde gravelpaden. Rond half 12 kwamen we bij de Katehaki Shelter (1450 mtr) waar we onze broodjes opaten en lekker uit de wind konden zitten. Om 12.00uur gingen we op weg voor de laatste 1 1/2 uur alleen maar naar beneden. Ook zagen we onderweg nog de stoom uit de Rahui vulkaan die 6 aug 2012 uitbrak. De laatste 3 km gingen door bos en om half 2 waren we op Katehaki carpark. Om 15.00uur konden we weer met de bus mee en om half 5 waren we weer thuis. Even nog naar het zwembad geweest en daarna douchen, eten en op tijd naar bed.
Wist je dat?
- er wel 7 bussen mensen vervoerden voor de crossing?
- we de top naar Mt Nagaurukoe overgeslagen hebben?
- we geregeld mensen zagen vallen in het losse lavagrind?
- het echt een mooie maar lange dag was!

UNEXPECTED JOURNEY
Woensdag 25 februari 2015
Na een lange en goede nachtrust kunnen we uitgerust en wel al om half 10 op weg. Na ong 1 uur even gestopt bij het Whakamarumeer en toen over de dam verder door bosachtig gebied. Als we bij de SH 3 aankomen zien we bij Pio Pio een bord met de aanduiding 'The Hobbit Filmlocation'. Omgedraaid en er naar toe. Het is lunchtijd als we daar aankomen. Het blijkt de locatie te zijn waar de film van de Hobbits is opgenomen. Het is echt een supermooie locatie met de rotskliffen op de achtergrond en de ruige natuur. We krijgen een rondleiding met uitleg op diverse locaties. We worden vriendelijk uitgezwaaid en gaan via de kustweg naar het zuiden. De Three Sisters zijn door het hoog tij niet te zien en we komen zo om half 6 bij de familie in New Plymouth aan. We worden hartelijk ontvangen door Elsie en Collin en na een heerlijk diner krijgen we nog een tiki tour door de stad. Eerst even naar de Te Rewa Rewa brug die de vorm heeft van een walvis skelet. Als we door de Princes street komen lopen we onverwachts binnen bij Maurice en Terri die we met de kinderen in Opoutere hadden ontmoet. Heel erg verrast natuurlijk maar super gastvrij. Na nog een tour door de stad kletsen we nog gezellig en gaan moe naar bed.
Wist je dat?
- er bij wegwerkzaamheden in N.Z. geen stoplichten staan maar mensen die een Stop or Go bord hanteren?
- New Plymouth groter is als we dachten?
- we al van verre Mt Taranaki zagen liggen?
- het vandaag echt een unexpectect journey voor ons was?

• 02 Maart 2015 - 11:52

Margo En Felix:

Hardstikke leuk dat we mogen lezen wat jullie daar in dat verre Nieuw-Zeeland meemaken. Het moet een geweldige en afwisselende natuur zijn. Dat kun je trouwens ook wel zien aan die prachtige foto's.
    Heel veel plezier daarginder bij dat mooie zomerse weer.

• 02 Maart 2015 - 14:01

Letty & Ton:

Dat was me dan het dagje wel zeg en te zien aan de foto's ook vrij zwaar. Maar de beloning is natuurlijk dan weer het uitzicht en de prachtige natuur van Nieuw Zeeland. Mooi dat ze ook aan werkverschaffing doen, ipv stoplichten mensen het werk laten doen, scheelt ook weer stroom natuurlijk.

Wij zijn benieuwd naar alle foto's, als jullie nog ooit terug willen komen natuurlijk ;)

• 02 Maart 2015 - 16:33

Mariet:

Lisette,
    Wat een avontuurlijke reis zijn jullie aan het maken, met mooie uitzichten, vulkanen, watervallen en nog veel meer. Voor ons herkenbare punten zoals Coromandel, Rotorua, Taupa, Wai-O-Tapu Therma/Wonderland en Tongarino. Plekken die Wim en ik ook hebben bezocht en waar ik vele foto's heb gemaakt omdat het indruk op ons maakte. Geniet ervan en heel veel groetjes,. Mariet Fijten

• 02 Maart 2015 - 21:59

Mariet Hoebergen:

Nauw, nauw ziet er weer goed uit, fijn om jullie te volgen.
    Wat een mooie natuur, en dan nog dat uitzicht.
    Het ziet er geweldig uit allemaal, een mooi avontuur.
    Blijf vooral genieten groetjes Mariet