Fiordland en Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu Fiordland en Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu

Fiordland en Milford Sound

Door: Lisette en Geer

Blijf op de hoogte en volg Gerard

13 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Te Anau

FIORDLAND EN MILFORD SOUND

Woensdag 11 maart 2015
Heerlijk uitgeslapen en na een zeer koude nacht belooft het weer een mooie dag te worden. We gaan richting Fiordland. Eerst gestopt bij Gemstone Beach om te kijken of er mooie stenen lagen op het strand. Er was zelfs iemand zand aan het filteren door een zelfgemaakte natuurlijke zeef op zoek naar mineralen. Wat verder lag een brug uit 1899 over de Waiau River die we ook even bekeken, de Clifton Bridge. Net voor Te Anau liepen we een gedeelte van de Kepler Track. We liepen bijna 4 uur vanaf Rainbow Reach eerst naar de Moturau Hut over een hangbrug over de rivier, door dichtbegroeid bos en langs het Moturau Wetland. Dit is een moerasgebied met een meer dan 5 mtr dikke laag hoogveen. Er komen zeldzamen orchideeen voor en we zagen veel libellen en zonnedauw. De hut lag bij een mooi strandje aan Lake Manapouri. Op de terugweg ook nog een kijkje genomen bij de Shallow Bay hut waar verder niemand was. Om 18.00uur kwamen we op het Te Anau Top 10 HP en boekten voor 3 nachten en voor vrijdag as. de Milford Sound Cruise. Morgen dus tijd voor andere leuke dingen. Meteen maar de was gedaan en na het eten de was alweer opgeruimd. 's Avonds zijn we nog naar het dorp gelopen.

Donderdag 12 maart 2015
Vandaag was het een 'rustdag'. 's Morgens naar het centrum gelopen en de boodschappen gedaan. Ook nog een paar leuke souvenirs gekocht. Na de lunch hebben we langs het Te Anau Lake gelopen en kwamen zo bij een kleine wildlife zoo. Hier zagen we de keo en de kaka, een soort alpen papagaai die hier in het wild voorkomt. Het pad langs het meer voerde ons weer over de Kepler Track naar het startpunt. De zon liet zich weer goed zien en we troffen een nederlands meisje dat al 2 jaar in Melbourne woont en nu even vakantie vierde in NZ. Zij had de hele Kepler Track gelopen. In het dorp nog een lekkere kop koffie gedronken. We hadden fijn de tijd om rustig wat te lezen en te genieten van het mooie weer. Na het eten nog een tijdje buiten kunnen zitten, maar later toch maar weer naar binnen.

Vrijdag 13 maart 2015
Om 8.15uur stonden we bij de receptie en werden opgehaald om met de bus naar Milford Sound te gaan. Het had 's nachts al wat geregend maar het was droog maar flink bewolkt. Onze chauffeur en gids Denis maakte onderweg diverse stops o.a. bij de Mirror Lakes en de Chasm, dit was een kloof of rotsspleet waar een waterval met donderend geraas doorstroomde. Het was ook weer gaan regenen en de bergen om ons heen waren verscholen in de wolken. Om 11.45 uur gingen we aan boord en kregen meteen onze luch, welke prima verzorgd was. Door de hevige regenval moesten we wel binnenblijven maar al gauw kwamen er blauwe luchten tevoorschijn. Het werd zelfs helemaal droog zodat we ook op het dek konden kijken. Op 2 plaatsen zagen we de zeehonden op de rotsen liggen. Doordat het zoveel regende waren er overal watervallen van klein tot groot. Er zijn maar 2 falls die altijd stromen, alle andere alleen na regenval. Mocht het langere tijd droog zijn dan zie je ook weinig watervallen. Ook konden we een kijkje nemen in het Milford Discovery Center en Underwater Observatory. Hier ga je 10 meter naar beneden en dan kun je zien hoe het er onder water uitziet in het fjord. Alles was duidelijk te zien zoals o.a. heel veel vissen van klein tot groot, zeeegels, zeesterren, zeekomkommers, koralen, anemonen, grote mossels en nog veel meer. Na deze geweldige belevenis kwamen we om 17.00 uur weer op de camping. Lekker gegeten en nog even kunnen nagenieten van deze mooie dag.

Wist je dat?
- we ook een paar mooie stenen hebben gevonden?
- we door de libellen en zonnedauw aan onze 'Peel' moesten denken?
- De Kepler track een meerdaagse lange afstandswandeling van 67 km is?
- Te Anau echt een druk toeristen plaatsje is?
- we hebben genoten van onze 'rustdag'?
- we 'blij' waren dat het zoveel regende?
- we anders nooit zoveel watervallen zouden hebben gezien?
- onze boot de 'Spirit of Milford' heette?

• 14 Maart 2015 - 10:03

Henk Vermeulen:

He hoe ist daor in Noorwegen og nee nuw zeeland
    Nauw weet ik ut zeker daor moet ik ok nu keer henne
    goed onthauwen wor ge alle mal geweest bent want de willen wij allemal weten
    veul fotoos make de we goed kunne zien woar we presies moeten zen
    as wij us diee kant in gan

nog veul plezier daor in NZ en kek ut mee oversteke.

Gr Henk Vermeulen.

• 16 Maart 2015 - 11:48

Rien Pluijm:

Ha Lisette en Geer,

Wat een belevenis is het jullie verslagen te lezen, mooi hoe het beschreven wordt, geniet er nog van.
    Ook de bijhorende foto's.......geweldig...

groetjes, Rien