Oamaru en de Catlins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu Oamaru en de Catlins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu

Oamaru en de Catlins

Door: Lisette en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

08 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Dunedin

OAMARU EN DE CATLINS

Zondag 8 maart 2015
Heerlijk uitgeslapen vanmorgen. Vlug een douche om goed wakker te worden. Het heeft niet geregend en het weer ziet er goed uit. Rustig ontbeten en nog wat op de site gezet. We vertrokken pas om 11.00uur en kwamen langs 3 stuwmeren die voor de electriciteit zorgen. Bij het plaatsje Duntroon kon je Maori tekeningen in de rotsen zien en was er een klein museum over fossielen. Zo waren we lekker vroeg in Oamaru en lunchten op de camping in de zon. We hebben meteen de pinguincruise voor 's avonds geboekt. Wat gelezen en op tijd het eten klaargemaakt en gegeten. Om 18.45uur werden we opgehaald en vertelde onze gids Malcolm eerst vanalles over de historie van het stadje. Over de kaas en de wolindustrie en de schitterende gebouwen. Via een lookout point met een mooi uitzicht gingen we door naar Cape Wanbrow. Hier komen de yellow eyed pinguïns 's avonds aan land. We trotseerden de stormachtige wind en zagen uiteindelijk 4 pinguïns en 1 zeehond. We hadden meer geluk bij de blue pinguïns, die wel massaal aan land kwamen. Grappig om te zien hoe ze door de golven op het strand 'rollen' en dan meteen via de rotsen hun slaapplaats opzoeken. We werden om 22.15uur weer netjes op de camping afgezet.

Maandag 9 maart 2015
Vanmorgen buiten kunnen ontbijten en fijn op tijd vertrokken. Na ong. 1 uur bekeken we de Moeraki Boulders. Dit zijn reusachtige bollen aan het strand. Het zijn geen rotsblokken maar ze zijn miljoenen jaren geleden ontstaan om een organische kern heen. Rond de middag kwamen we in Dunedin aan. Het Dunedin Railway Station is echt prachtig en volgens velen het mooiste station van de wereld. Hier ook een wandeling door het centrum gemaakt met zijn vele mooie gebouwen en een cathedraal. Na de lunch verder en we verlaten bij Balclutha de SH1 en nemen de Southern Scenic Toerist route die langs de kust naar de Catlins voert. Bij Nugget point naar de vuurtoren gelopen en op de 'nuggets' voor de kust zag je de zeehonden en zeeleeuwen. Rond 1 7.30uur kwamen we in Owaka en vonden een kampeerplek bij het YHA. Het was er erg rustig dus konden we de keuken gebruiken om te koken. Na het eten maar in de woonkamer gaan zitten.

Dinsdag 10 maart 2015
Goed geslapen, gegeten en weer op tijd op pad door de Catlins. We kwamen langs de Purakaunui Falls en wandelden er naartoe. Het blijkt de meest gefotografeerde waterval van NZ te zijn en komt veel voor op kalenders en ansichtkaarten. Even verder net voor Papatowai maken we een wandeling over de Old Coach Road. Het gaat door dichtbegroeid bos met veel soorten varens, waarvan sommigen wel tot boomhoogte. Het pad eindigde op het strand we konden niet door de baai, dus maar weer hetzelfde pad terug. We hoorden steeds diverse vogels maar we zagen ze niet. De weg voerde ons verder door heuvelachtig gebied met heel veel bochten en.....................heeeeeeeel veeeeeeeeel schapen. We lunchen in Takanui en vandaar gingen we naar het zuidelijkste punt van NZ in Bluff. Net als bij Cape Reinga in het noorden stond er een wegwijzer. Verder nog wat rondgelopen maar echt veel was er niet te zien. Via Invercargill en Riverton gingen we naar Colac Bay waar we overnachten. Er was een taverne bij waar we dus ook meteen maar gebruik van maakten en genoten van een heerlijk biertje.

Wist je dat?
- de kolonie yellow eyed pinguïns drastisch terugloopt?
- het met de blue pinguïns gelukkig wel goed gaat?
- het station in Dunedin het meest gefotografeerde doel is in NZ?
- we de zeehonden en zeeleeuwen niet goed konden zien maar wel goed horen?
- de verwarming in het YHA in Owaka goed werkte?
- de vogel die we hoorden de 'bellbird' was?
- je hier veel vrachtwagens met schapen ziet? (bij ons dus varkens)
- Invercargill de meest westelijke stad van NZ is?
- Riverton de oudste plaats is van NZ?

• 12 Maart 2015 - 09:02

Letty & Ton:

Hallo Geer & Lisette,

Leuk al die verhalen en ook de mooie foto's. We schatten zo in dat we heel wat te kijken hebben als jullie terug zijn. Pap heeft jullie kaart ontvangen, hij was er blij mee. Hij liet hem ons meteen zien toen we bij hem waren.

Heel veel groetjes,
    Letty & Ton

• 12 Maart 2015 - 13:26

Ben En Engelien:

Mooi he Het Railway station in Dunedin, Het is gelukkig heel gebleven met de aardbeving, want in Christchurch is het toch wel heftig geweest. Jullie kunnen veel vertellen als jullie terug zijn. Daar kunnen we wel een dag voor uittrekken ha ha . Dan genieten wij er ook weer van . Geniet er nog van. Want jullie zien nog veel mooie dingen zoals de Fjorden en de gletsjers.

Groetjes Ben en Engelien