Op pad met de campervan op het zuidereiland - Reisverslag uit Omarama, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu Op pad met de campervan op het zuidereiland - Reisverslag uit Omarama, Nieuw Zeeland van Gerard Rooijakkers - WaarBenJij.nu

Op pad met de campervan op het zuidereiland

Door: Lisette en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

07 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Omarama

MET DE CAMPER OP PAD.

Vrijdag 6 maart 2015
Vanaf vandaag wordt het weer kamperen. De inwoners van Christchurch zijn blij want er valt eindelijk regen van betekenis na een lange droge periode. We gaan weer met de shuttle bus van het hotel, en nu naar het vliegveld om de camper op te halen. Het is er behoorlijk druk maar we worden vriendelijk geholpen door Andrea uit Asten. Het was al bijna middag toen we in de nog altijd neerplenzende regen vertrokken. Toen we ook nog de boodschappen hadden ingeslagen konden we echt op weg. Richting het zuiden langs de kust was de weg vlak. De regen was inmiddels gestopt en de zon liet zich meteen weer zien. Meteen nadat we de afslag naar het binnenland hadden genomen werd het alweer heuvelachtiger. Heel veel weilanden met koeien en schapen. Ook al een paar keer gezien dat men reeen houdt. Doorgereden tot lake Tekapo en hier het kerkje van de Good Shepherd bezichtigd. Net buiten het dorp op het Holiday Park ingeschreven om te overnachten. Het is nog een hele puzzel om de camper een beetje in te richten maar uiteindelijk lukt het ons toch. We koken in de keuken van het park en eten er ook. Kunnen we er meteen ook afwassen. Nog een kleine avondwandeling gemaakt en gezellig wat gelezen met een wijntje in ons huisje op wielen.

Zaterdag 7 maart 2015
We worden wakker van de regen op onze camper. Het regent soms behoorlijk en de heuvels ronde het meer zijn in wolken gehuld. We zien af van ons voornemen om een wandeling te maken naar de top van Mt John en gokken dat het vanmiddag beter wordt, net als gisteren. We doen alles op ons gemak en rijden langs lake Pukaki naar Mount Cook Village. Het regent nog steeds maar er is een interessant bezoekerscentrum. Het wordt af en toe wat lichter buiten en rond half 1 beginnen we (in de regen) aan de wandeling in Hooker Valley. Het gaat over goed begaanbare grindpaden, 'knuppel'bruggen en 3 swingbruggen naar lake Hooker met de Hooker Gletcher. Het is inmiddels droog en halverwege krijgen we plots Mt Cook te zien, weliswaar nog iets in de wolken maar uiteindelijkkwam hij helemaal tevoorschijn. In lake Hooper zag je de ijsschotsen drijven die van de gletcher af zijn gekomen. Na ruim 3 uur en nog een bezoekje aan het Alpine Memorial, waren we weer op de parkeerplaats en dronken we een kop koffie en aten een broodje. Weer de weg terug langs lake Pukaki, dat door de zon nu echt turkoois kleurde. Via Twizel naar Omarama waar we ons rond 5 uur installeerden op het Top 10 HP. Heerlijk van het zonnetje kunnen genieten en weer gebruik gemaakt van de keuken. Na het eten nog even het dorpje ingelopen.

Wist je dat?
- het reizen met een camper anders is dan met de auto?
- het meer lijkt op het camperen zoals wij het al kennen?
- we sproei installaties van boeren hebben gezien die meer dan 500 mtr lang waren?
- Mt Cook met 3754 mtr de hoogste berg is van Nieuw Zeeland?
- Mt Cook ook wel Mt Aoraki wordt genoemd, wat in het Maori betekent 'berg die de wolken pakt'!
- we vandaag ondanks de regen weer een superdag hadden?

• 08 Maart 2015 - 10:08

Letty & Ton:

Hallo Geer & Lisette,

Leuk om al jullie belevenissen te lezen. Geniet van het zuidereiland, want het is er echt heel mooi. Vergeet ook vooral niet om een gletsjertocht te maken op de Fox of de Franz Josef Glacier, een aparte ervaring. Ook een helicoptervlucht boven Mount Cook is een aanrader, evenals een cruise in Milford Sound. Er is dus nog genoeg te zien en te beleven voor jullie de komende tijd. We wensen jullie veel plezier en heel veel genietmomenten.

Groetjes, Letty & Ton (en een knuffel van Dizzy).

• 09 Maart 2015 - 23:56

Gerdi:

Hallo geer en lisette.
    Wat geweldig allemaal en uitgestrekte gebieden.
    Ik zie dat jullie heel erg genieten maar het is ook heel mooi.
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier.
    Gr Gerdi.